Tankar kring våra nya profilkläder

Vi använder oss gärna av profilkläder som en viktig del i vår marknadsföring och en viktig del i det som vi vill framhålla. Profilkläder kan se olika ut men gemensamt mellan de olika typerna brukar vara att de nästintill alltid har en förenings eller ett företags logga eller symbol tryck någonstans på klädesplagget. Denna logga eller symbol är mycket väl kopplad till företaget eller föreningen. Något som också är vanligt med profilkläder är att ett företag marknadsför en vara eller tjänst som de säljer eller utför. Kanske lanseras någon ny vara och företaget väljer då att skaffa nya profilkläder där denna nya vara marknadsförs. Det finns många företag som hjälper andra företag och föreningar med sina profilkläder. Roupéz Profil är en rekommenderad sådan.

Profilkläder i det avseendet vi numera använder det i är relativt modernt och nytt. Det började med t-shirtens framfart på 50-talet. Folk insåg vilka möjligheter det fanns i att trycka olika budskap eller synpunkter på en t-shirt och sedan bära t-shirten och på det sättet sprida budskapet eller framföra sina åsikter för allmänheten.

Vita t-shirts plus logo är vanliga profilkläder

Får oss är det väldigt viktigt att välja profilklädernas kvalitet och utseende på rätt sätt. Beroende på vad kläderna ska ha för användningsområde ska de ha olika utseenden och kvalitet. De kläder som vi själva använder bör ha en stor tryckt logga rakt på plagget så att det syns vart vi än befinner sig. Att alla vi i gruppen har samma kläder skapar också en gemenskap och kanske en bättre stämning.

Om vi däremot skulle dela ut kläder är det kanske inte lika smart med en stor logga, utan snarare en så liten logga som möjligt. Vi vill då nämligen att de som får kläderna ska använda dem så mycket som möjligt och på det sättet sprida reklam. Kläderna kommer inte att användas om de har stora tryckta loggor överallt. Kvaliteten är också viktigt i detta avseende. För det första vill ingen använda kläder med dålig kvalitet. För det andra kommer vi att få en dålig stämpel om våra profilkläder har dålig kvalitet. Folk kommer associera allting vi står för med kläderna och tänka att ”om kläderna har dålig kvalitet så är säkert inte resten mycket att hänga i julgranen heller”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*